Angkor, wat?

5 februari 2015 - Krong Siem Reap, Cambodja

Hallo trouwe volgers,

Angkor wat was wel mooi. Het was vooral enorm warm, ook raakte we verdwaald en hebben we bijna 2 uur naar onze tuktuk geZocht. Met we bedoel ik tom, ik en onze vrienden/buren waar we vanaf dalat mee samen reizen. Vandaag splitsen we helaas.

Toch was het een hele leuke dag bij angkor wat, de laatste tempel was adembenemend en we hebben eindelijk apen gezien!
Het lijkt wel alsof unesco de mooiste plaatsen uitkiest en dan uitbuit, dure entree en belachelijk duur eten: de efteling is er niks bij.

De laatste tempel was overwoekerd door jungle en was een beetje spooky, enorme bomen hadden de tempel overgenomen. Hier was ook veel schade aan de tempel maar maakte het juis mystiek en boeiend. De stenen van de tempels zijn niet gemetseld, er zot geen cement of andere 'bindmiddel' tussen. Dit maakt het mysterie van angkor wat. Niemand weet hoe het gemaakt is en hoe het zo lang goed kan blijven, muren van nu zijn minder sterk. Daarnaast is iedere steen, iedere centimeter is gedecoreerd. Vooral met apsara's, danseressen, of gevechten tussen khmer en moslims. Hier en daar zit een boeddha onder een paraplu. Maar het is zo overdadig en echt heel previes. Dat heeft heel veel tijd, mankracht, gedukd en toewijding gekost.
De reis ernaar toe was ook erg indrukwekkend, door de jungle over stoffige paadjes.

Siem reap is echt geweldig, ik zou hier wel langer willen blijven. Vandaag gaan we een natuurtocht maken, wederom per tuktuk. Niet omdat we te lui om te lopen zijn maar omdat alles ver van eljaar ligt en het 35 graden is. We gaan kijken naar de drijvende dorpen en de jungle/rijstvelden.

Vanavond vliegen we naar hanoi, daar willn we halong bay en sapa nog gaan bezoeken. Even de koelte en broederschap in vietnam opzoeken.

Jullie horen snel van ons,

Dikke kus x ons

Ps: same same not same blijkt inderdaad te betekenen wat ton dacht. We zijn hetzelfde maar toch uniek, een cambodjaans meisje heeft het ons uitgelegd. Alleen snap ik niet waarom ze dit ook bij eten, handtekeningen, uitstapjes en hotels zeggen. Nouja, het zij zo

1. Papa:
    5 februari 2015
    hoi Veer en Tom,

Leuke vergelijking: een oeroude tempel en een hypermoderne Efteling. Mooie foto's! Dat was dan Cambodja. Veel verschillende indrukken en ervaringen. Nu weer terug naar het 'vertrouwde' Vietnam. Veel plezier nog in de laatste week en benut die vooral goed. Het zou best wel eens een hele tijd kunnen duren voor jullie hier terug komen..... .

groeten

Pap
  2. Mama:
    5 februari 2015
    Hey Veer en Tom,
    Nou, alle ontberingen overwonnen!?
    Dan nu weer terug naar Vietnam waar straks de terugreis weer begint!
    Geniet nog met volle teugen!

Liefs mama x