Same same, not same

Lieve iedereen,

We zijn in het mooie siem reap. Hier zien we veel van het vredige boeddhisme, eindelijk. De mensen zijn vriendelijk en glimlachen allemaal. Het is veilig hier, mensen gaan respectvol met elkaar omd. Schelden, geweld, klagen of ruzie horen niet in deze cultuur. Wij westerlingen en andere religies kunnen veel leren van het vredige boeddhistische pacifisme.
Het contrast met het khmer rouge regime en de huidigr cultuur is dan ook erg hoor.
Onze tuktukdriver heeft vol emotie zijn verhaal en dat van zijn ouders met ons gedeeld. Het raakt ons ontzettend. Ik verbaas me erover dat ik nooit iets heb geleerd over khmer rouge of year zero. Maar ik verbaas en frustreer me er nog meer over dat pol pot na 1979 een zetel in de VN heeft gehad en dat het regime tot 1998 heeft gefunctioneerd. Heeeel bizar...

Er was vandaag een gigantische boeddhistische stoet door de stad. Iedereen loopt mee en het lijkt vlekkeloos te verlopen, heel mooi.
We hebben helaas angkor wat niet meer kunnen zien vandaag omdat de wegen waren afgesloten: de koning blijkt in de stad te zijn.

We genieten intens van de diversiteit van de reis. De boeiende gechiedenis en hartelijke cultuur zijn zo verrijkend. Gelukkig zijn de bijwerkigen van de malariapillen een stuk minder en voelen we ons goed.

De titel van dit stuk heet same same, not same. Dat is een zin die vrijwel alle aziaten in alle contexten gebruiken om iets duidelijk te maken aan westerlingrn. Wij snappen beide niet wat ze bedoelen en de locals kunnenhet ook niet verklaren. Maar het is een grappige uitspraak waar we vaak om lachen.

Geniet van de foto's en hopelijk hebben jullie wat aan onze bevindigen van de cultuur en historie.

Dikke zoen, x ons

1. Ton:
    3 februari 2015
    Hoi Vera en Tom, misschien betekend het: we zijn allemaal mensen (same) maar ieder is uniek( en dient als zodanig gezien te worden). Tot zover de Leuthse interpretatie van het boedhisme. Greetings from Ton.
  2. Philomeen Huybregts:
    3 februari 2015
    Hej Tom, de opa van Misty ontmoet...?
    Verwonder en vermaak jullie!
    Liefs xx.
  3. Papa:
    4 februari 2015
    ha jongelui,

fijn weer een positieve tekst te lezen! Goed te lezen dat alles goed gaat en dat jullie genieten en veel ervaringen opdoen. Ben benieuwd naar wat jullie van Angkor vinden. We horen/zien het wel.

Groeten

pap