Hanoi again

8 februari 2015 - Hanoi, Vietnam

Lieve iedereen,

We zijn weer in het levendige hanoi. Het is er koud en miezerig, overdag wemelt het van de scooters en in de avond is het gezellig en rustig. De stad wordt dan afgezet voor scooters en autos, zodat er nachtmarkten en live music kan zijn.

We grappen vaak dat azie een grote anti climax is. Omdat ze veel beloftes maken maar weinig waar kunnen makrn. Bij zowel eten ala dagattracties horen we vaak ' sorry, no have' gevolgd door een suggestie met de woorden 'samesame, but different..' Maar ook ons oude vertrouwde hotel (en andere hotels waar we verbleven) laten vaak te wensen over waardoor we halverwege een nieuwe kamer krijgen. Onder andere een lekkend riool, ratten en schimmel hebben ons al wakker gehouden. Gelukkig kunnen we erom lachen maar het frustreert soms ook. Azie wordt zo overdreven de hemel in geprezen en de lonely planet (onze bijbel) scheppen torenhoge verwachtingen. Natuurlijk ga ik niet alleen maar klagen en is alles relatief maar laat duidelijk zijn onze reis lijkt in niets op vakantie.

Vanochtend hebben we onze trip naar halong bay afgezegd. We hadden niet geslapen door pijnlijke buikkramp en ratten. Helaas, maar we waren zo moe. Uiteraard hebben we een nieuwe kamer gekregen en wat discount.

Nu zitten we decadent te lunchen in een starbucks achtige tent. We hebben gisteren een leuke avond gehad in een backpackers kroeg. Ook zijn we weer geinterviwd door jonge studenten.
Hanoi maakt zich klaar voor tét, het nieuwe maanjaar. De straten zijn drukker dan ooit, overal worden bloemen en bloesemboompjes geplant en geluksmunten verkocht. Heel lief hoe trouw en familiair dit feest gevierd wordt, dat is echt mooi. Ook hebben we gisteren met twee meisjes 'buiten gespeeld'. Bewegen en sporten is hier een burgerplicht, bij sunset gaan alle mensen naar het meer om hier rondjes te rennen, voetballrn of fitness te doen. Het is zo grappig om te zien dat de vietnamezen aan de ene kant zo schaamteloos zijn: openbaar sporten en openbaar theatraal zingen, maar aan de andere kant zich schamen voor een heleboel: naakt, seks, relaties enz is taboe. Vietnamezen zeuren ook niet, werkdagen van 12 uur zijn normaal en iedereen accepteert het: financiele crisis en werkeloosheid bestaat hier gewoon niet.

Mijn broodje is geserveerd, ik ga maar eens lunchen.

Lieve groetjes van twee zeurende vermoeide reizigers x ons

1. Papa:
    ha jongelui,

.....maar jullie gingen toch ook niet op vakantie? Jullie gingen toch een grote reis maken? Ik zou zeggen: geniet er wel van, deze laatste week. Nu heb je nog de luxe te worden geconfronteerd met ratten en lekkende riolen. Die kans heb je thuis niet zo snel. Het relativeert - denk ik - inderdaad. Om te beseffen hoe goed je het thuis hebt, is het goed te zien hoe anders het ook kan zijn.

groeten,

pap
  2. Philomeen Huybregts:
    Hej Vera en Tom,

Jammer dat jullie teleurgesteld zijn, maar je wist toch wel dat jullie naar arme landen gingen. Landen die ook veel ellende hebben meegemaakt en waar luxe moeilijker te vinden is.
    Ik denk wel dat deze reis jullie veel geleerd heeft en hopelijk toch ook een goed gevoel 'over all' geeft.
    Maak er nog wat van, deze laatste week en alvast een goede reis terug.

Veel liefs: Philomeen.
  3. Mama:
    Hoi Veer en Tom

Het laatste reisverhaal verbaast me een beetje!
    Na al jullie positieve verhalen,bespeur ik wat kritische noten!
    Niet dat dit ongewoon zou zijn!
    Waarschijnlijk spelen heel wat factoren een rol zoals de situatie zoals die was in het hotel!
    Toch hoop ik dat jullie nog een paar boeiende en inspirerende dagen zullen hebben in Vietnam en dat deze reis op een positieve manier kunnen afsluiten.
    Ik ben ervan overtuigd dat jullie straks met een zeer tevreden gevoel terug kunnen kijken op deze reis!
    Geniet er nog van en ik ben benieuwd naar jullie volgende reisverhaal!
    Veel liefs,
    Mama X
  4. Mathijs:
    9 februari 2015
    Hoi Aars en Tom,

Het klinkt wel leuk allemaal, behalve de minder leuke dingen dan. Jammer van de trip naar Ha Long Bay, maar in Hanoi is vast ook nog genoeg te beleven! Als jullie nog een keer authentiek, goedkoop en helemaal vegetarisch willen eten moet je hier even kijken: http://www.happycow.net/reviews/com-chay-nang-tam-hanoi-3353

Volgens mij was dat een heel chil restaurant waar ik ook heb gegeten, maar als dit een andere is is dit waarschijnlijk ook een goeie. Op die site staan allemaal chille lokale vegetarische restaurants!

Goeie reis nog verder en hopelijk is het nog een beetje leuk :)

Mathijs